Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-05-14T18:37:48+03:00
Este  rezultatul impletirii diferitelor teme si motive folclorice in procesul de transmitere pe cale orala. Se considera ca ar   porni de la un  fapt  real petrecut  intre pastori , de la un cantec  liric ciobanesc  , sau  de la un  bocet,  datorita  lirismului sau pronuntat  cea   dea doua  ipoteza  pare  mai clauzibila. Chiar  titlul  este alcatuit dintr-un diminutiv  si anticipeaza incarcatura afectiva a textului.    Tema  baladei  are ca punct de  plecare fenomenul  de transumanta  si reprezinta  o intreaga filozofie a vietii si a mortii,devenind un adevarat poem filozofic. Reprezinta unul dintre miturile  fundamentale ale romanilor, simbolizand existenta pastorala a poporului roman.   Continutul baladei Simplitatea subiectului, imbinarea partilor  epice , lirice si dramatice.contine  4 teme fundamentale(cadrul epic initial, mioara  nazdravana , testamentul ciobanului moldovean si presupusa aparitiei a maicutei  batrane)si  6 motive(motivul transumantei, motivul complotului, motivul mioarei  nazdravane,  a testamentului , al alegoriei moarte – nunta si al  maicutei batrane) structurate in 3 parti. Prima   parte cuprinde primele 2 motive, face parte din genul epic si contine expozitiunea  si intriga.   Expozitiunea. 1. Se fixeaza prin    2 metafore semnificand locul actiunii , un peisaj uimitor prin frumusetea sa. 2. Autorul introduce apoi  in scena protagonistii :3 ciobani provenind din regiuni diferite ale tarii. 3. Actiunea este situata si in timp : intamplarile se petrec toamna in momentul coborarii turmii la iernat.   Intriga. Cei doi ciobani hotarasc sa sinucida pe ciobanul  moldovean. 2. Conflictul este determinat  de revalitatea materiala care duce la invidie.   Partea a doua a  baladei  corespunde celui de –al treilea  motiv  si este realizata  prin dialog avand un caracter dramatic si cuprinde desfasurarea actiunii : ciobanul moldovean este uimit de comportamentul ciudat al mioarei . Ea ii dezvaluie complotul si il sfatuieste sa isi  ia  unele masuri de aparare.   Partea a treia  a baladei cuprinde  celelalte motive fiind cea mai  ampla , cea mai  bogata in semnificatii si  caracterizata printr-un lirism profund. Ea contine celelalte momente ale desfasurarii actiunii  si punctul culminant  iar totul se transforma printr-un  monolog liric prin care sunt exprimate dorintele legate  de testamentul ciobanului :baciul  moldovean  o roaga pe  miorita sa le  transmita celor doi ciobani dorinta   lui de a fi inmormantat  ‘’ In strunga de  oi / In dosul stanii.’’  Baciul moldovean  doreste sa aiba  la cap fluiere prin care sa vesniceasca  in timp  si sa determine ritualul bocirii. Tanarul  pastor vrea   ca mioara  nazdravana sa ascunda oilor moartea sa, pe care  sa  le-o  infatiseze  ca   pe  o nunta  impresionanta  la care  sa participe  toate elementele naturii.   Punctul  culminant . 1. Baciul   moldovean presupune   ca  va fi  cautat de mama  sa. 2. Aceasta il descrie cu sufletul  ei de mama  iubitoare si indurerata, realizandu-i un portret cuceritor  prezent atat  ca intensitate a sentimentelor  cat si ca tehnica  de compozitie  presupus  dialog, unde liricul se imbina cu dramaticul . Baciul  o roaga  pe mioara sa-i ascunda  si  mamei  moartea lui  , spunandu-i ca  s-a insurat   dar fara  a-i  aminti  de caderea stelei  si de  participarea naturii la  ceremoniei.   Deznodamantul  lipseste , sentimentele  si zbuciumul  sufletesc ramanand la aceeasi intensitate.  
20 4 20