Un şoarece de neam, şi anume Raton,
Ce fusese crescut su’ pat la pension,
Şi care în sfîrşit, după un nobil plan,
Petrecea retirat într-un vechi parmazan,
Întîlni într-o zi pe chir Pisicovici,
Cotoi care avea bun nume-ntre pisici.
Cum că domnul Raton îndată s-a gătit
Se o ia la picior, nu e de îndoit.
Dar smeritul cotoi, cu ochii în pămînt,
Cu capu-ntre urechi, cu un aer de sfînt,
Începu a striga: „De ce fugi, domnul meu?
Nu cumva îţi fac rău? Nu cumva te gonesc?
Binele şoricesc cît de mult îl doresc
Şi cît îmi eşti de scump, o ştie Dumnezeu!
Cunosc ce răutăţi v-au făcut fraţii mei,
Şi că aveţi cuvînt să vă plîngeţi de ei;
Dar eu nu sînt cum crezi; căci chiar asupra lor
Veneam să vă slujesc, de vreţi un ajutor.
Eu carne nu mănînc; ba încă socotesc,
De va vrea Dumnezeu, să mă călugăresc.“
La ast frumos cuvînt, Raton înduplecat,
Văzînd că Dumnezeu de martur e luat,
Îşi ceru iertăciuni şi-l pofti a veni
Cu neamul şoricesc a se-mprieteni,
Îl duse pe la toţi, şi îl înfăţişă
Ca un prieten bun ce norocul le dă.
Să fi văzut la ei jocuri şi veselii!
Căci şoarecii cred mult la fisionomii,
Ş-a acestui străin atîta de cinstit
Nu le înfăţişa nimic de bănuit.
Dar într-o zi, cînd toţi îi deteră un bal,
După ce refuză şi limbi, şi caşcaval,
Zicînd că e în post şi nu poate mînca,
Pe prietenii săi ceru a-mbrăţişa.
Ce fel de-mbrăţişări! Ce fel de sărutat!
Pe cîţi gura punea,
Îndată îi jertfea;
Încît abia doi-trei cu fuga au scăpat.

Cotoiul cel smerit
E omul ipocrit
compune o compunere de 10 randuri in care sa prezinti caracteristicile unei fabule,utilizan spre exemplificare versuri din textul dat

2

Răspunsuri

2014-04-30T18:55:28+03:00


pabula este o specie a genului epic in care se satiriceaza defecte omenesti cu scopul de a le indrepta.

in primul rand figura de stil predominanta este personificarea.

in al doilea rand textul are actiune personaje si narator.+scrii care sunt personajele pozitive si cele negative

in al treilea rant textul este impartit in doua parti:

-partea narativa

-morala

asadar textul este o fabula.

2 3 2
Cel mai inteligent răspuns!
  • Utilizator Brainly
2014-04-30T18:56:15+03:00
Pai ca sa stii de acum :
1.In opinia mea , (definitia fabulei)
2.Pe de o parte , (dai o trasatura) si dezvolti
3.Pe de alta parte "--"
4.In concluzie , prin toate argumentele date mai inainte , am demonstrat ca trilulilu crocodilu e fabula .
     In opinia mea "Soarecele si Pisica" este fabula deoarece apartine genului epic in versuri care cu ajutorul animalelor scoate in evidenta anumite defecte umane .
     Pe de o parte , Este structurata pe doua parti:
Epica - Soricelul Raton il inalneste pe cotoiul Pisicovici , care-i explica ca el nu e ca celelalte pisici , nu mananca carne , si isi cere scuze pentru necazurile provocate de semenii lui . Ii spune ca neamurile lor se pot imprietenii , dar , cand organizeaza un bal iar soriceii refuza cascaval si LIMBI(nu inteleg) , iese la iveala adevarata fata a cotoiului .
Morala - Ne da o invatatura:nu poti avea incredere in nimeni , chiar daca la inceput iti par prieteni .
    Pe de alta parte , contine o scurta povestire in care sunt satirizate defecte omenesti cu scopul de a le indrepta .
     De asemenea , personajele sunt animale care infatiseaza tipologii umane , astfel incat cotoiul este tipul omului siret , inselator , prefacut iar soricelul tipul omului neajutorat , naiv , nevinovat .
     In concluzie , prin "---" am aratat ca "--" e fabula































































4 4 4