Alcatuiti un text de 10-15 randuri in care va exprimati opinia cu privire la textul ''Cainele si catelul'' de Grigore Alexandrescu. Va rog .

Cât îmi sunt de urâte unele dobitoace,
Cum lupii, urşii, leii şi alte câteva,
Care cred despre sine că preţuiesc ceva!
De se trag din neam mare,
Asta e o-ntâmplare:
Şi eu poate sunt nobil, dar s-o arăt nu-mi place.
Oamenii spun adesea că-n ţări civilizate
Este egalitate.
Toate iau o schimbare şi lumea se ciopleşte,
Numai pe noi mândria nu ne mai părăseşte.
Cât pentru mine unul, fieştecine ştie
C-o am de bucurie
Când toată lighioana, măcar şi cea mai proastă,
Câine sadea îmi zice, iar nu domnia-voastră."
Aşa vorbea deunăzi cu un bou oarecare
Samson, dulău de curte, ce lătra foarte tare.
Căţelul Samurache, ce şedea la o parte
Ca simplu privitor,
Auzind vorba lor,
Şi că nu au mândrie, nici capricii deşarte,
S-apropie îndată
Să-şi arate iubirea ce are pentru ei:
"Gândirea voastră, zise, îmi pare minunată,
Şi sentimentul vostru îl cinstesc, fraţii mei."
- "Noi, fraţii tăi? răspunse Samson plin de mânie,
Noi, fraţii tăi, potaie!
O să-ţi dăm o bătaie
Care s-o pomeneşti.
Cunoşti tu cine suntem, şi ţi se cade ţie,
Lichea neruşinată, astfel să ne vorbeşti?"
- "Dar ziceaţi..." - "Şi ce-ţi pasă? Te-ntreb eu ce ziceam?
Adevărat vorbeam,
Că nu iubesc mândria şi că urăsc pe lei,
Că voi egalitate, dar nu pentru căţei."
Aceasta între noi adesea o vedem,
Şi numai cu cei mari egalitate vrem.

2
ar fi mai bine asa daca poti
Da, ti-o dau pe toata, si iti alegi tu
iti multumesc foarte mult
Este buna?
da

Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-04-25T19:26:45+03:00
Fabula este specie a genului epic, ce contine o scurta povestire alegorica, in versuri sau in proza, in care sunt satirizate defecte omenesti, cu scopul de a le indrepta. Personajele fabulei sunt animale, plante sau obiecte inzestrate cu insusiri omenesti. Fabula este, asadar, o povestire alegorica, in care figura de stil dominanta este personificarea. Principalul mod de expunere este dialogul. Compozitional, aceasta fabula este alcatuita din parti inegale: -sceneta propriu-zisa,care ese mai mare ca intindere                                                    -morala, concentrata in doar 2 versuri.                                    Un dulau Samson, stand de vorba cu un bou oarecare isi exprima opiniile despre egalitate. In acest timp, catelul Samurache, apreciind ca minunata gandire lui Samson,li se adreseaza cu formula ,,fratii mei". Samson ii da o replica violenta:,,Noi, fratii tai potaie/O sa-ti dam o bataie/ Care s-o pomenesti". Ultimele doua versuri constituie morala, in care autorul isi exprima atitudinea fata de realitatea prezentata. Dulaul Samson intruchipeaza pe omul ipocrit, catelul Samurache este tipul omului naiv, iar boul, ,,oarecare" sugereaza prostia. Fiind o naratiune de mica indinderi, in care sunt satirizate defecte omenesti cu scopul de a le indrepta, opera literara ,,Cainele si catelul" este o fabula. P.S. Cum te cheama pe facebook??
dar te voi anunta
De unde esti?
din ploiesti tu
Alexandria
pe mine ma cheama Alexandra
2014-04-25T19:30:58+03:00
Fabula '' Cainele si catelul''de Grigore Alexandrescu satirizeaza dorinta celor care vor sa parvina prin orice mijloace, sa ajunga puternici prin ipocrizire, aroganta si amenintari. Autorul pune in discutie prin intermediul personajelor sale, intruchipate de animale personificate, principiul egalitatii intre semeni. Sper ca te-am putut ajuta!!!!

2 4 2