Răspunsuri

2014-04-24T15:59:43+03:00
LACUSTRA: Prima strofa dezvaluie apartenenta textului la categoria lirismului subiectiv prin intermediul verbeloor la pers I singular "aud" . Verbul de perceptie "aud" identifica modul in care eul liric se raporteaza la universul exterior , ale carui coordonate sunt definite prin intermediul a 2 motive literare : motivul noptii - care la simbolisti devine timp al nelinistii , al spaimei  si al ploii -sugerat  prin gerunziul "plound"  alaturi de structura "de-atatea " care se constituie intr-un epitet antepys , sugereaza intensitatea perceptiei eului liric . Asadar acesta recepteaza auditiv elementele realitatii exterioare .
Iar repetitia verbului aud sustine muzicalitatea textului si introduce in acelasi timp ideea de monotonie, de iritare .
Verbul la gerunziu " plangand" dezvalui pe de o parte corespondentele dintre planul exterior si cel interior , si pe de alta parte sustine ideea de continuitate in aceiasi starre pe care a transmiso vb din primul vers.
Motivul plansului este asadar inregistrat ca o tanguire cosmica .
Versul al3lea contine o sintagma cheie "sunt singur " iar aceasta sintagma identifica pe de o parte una dintre temele centrale "a singuratatii" si pe de alta parte intareste impresia ca fiinta este abandonata in mijlocul unei naturi dezlantuite.
Expresia "ma duce-un gand" realizeaza trecerea catre un alt plan al meditatie lirice care presupune intoarcerea in trecut in eopca primitiva a locuintelor lacustre ce devin simboluri ale izolarii.
a2a strofa este construita predominant cu aj img artistice tactile si motorii si contureaza un spatiu in care fiinta nu se mai simte protejata ci se afla sub amenintarea unui pericol care nu se poate fi cu certitudine definit.
Sentimentul acestei incertitudini este sugerat prin adverbul de probabilitate "parca" si prin verbul "se pare" . Motivul cental a acestei strofe este cel al somului inteles ca o aniticamera a mortii idee sustinuta si de plasarea eului liric cu spatele catre lume asadar, intors catre nefiinta . fiinta este dominata de spaima "tresar prin somn"
sStrofa a 3a contureaza prin intermediul metaforei "gol istoric" imaginea mortiii care pune stapanire pe intregul unuvers dar si a rupturi iremediabile dintre eul liric si universul exterior perceput ca o amenintare continua .
Ultima strofa este defapt reluarea celei din I cu exceptia versului al 2lea se valideaza astfel la nivel compozitional simetria discursului liric.
Pe de alta parte structura inchisa a textului sugereaza prizoneriatul fiinte intr-un univers claustrant , intr-o lume a obsesiilor morbide.
1 5 1