Alcatuieste eneunturi in care complementele directe sa fie exprimate prin: pronume personal, reflexiv, demonstrativ, posesiv, nehotarat, negativ, interogativ, relativ( cu sau fara prepozitie)
As avea nevoie de exemple va rog frumos

2
Am vazut-o pe ea .
am descris-o pe aceasta . pe mine m-a certat mama . nu am cumparat nimic .

Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
  • Utilizator Brainly
2014-04-14T12:14:25+03:00
Tu il ajuti pe el  personal
ma spal cu apa rece. reflexiv
eu ii ajut pe ai mei  cat pot. posesiv
noi  il ajutam pe acelademonstrativ
pe cine ai ajutat?interogativ
eu stiu/cine este sora ta relativ
tu n-ai ajtat pe nimeni.negativ
imi place/sa-l ajut pe fiecare.netotarat
2 5 2
2014-04-14T12:16:19+03:00
Pe ea nu am vazut-o. ( pronumele personale cu functie de complement direct sunt "ea" si "-o" ) 
Crezand asta, se minte pe sine. ( "se" si "sine" au functie de complement direct si sunt pronume reflexive)
Il cunosc pe acesta de cand eram mic. ( "acesta" - pronume demonstrativ de apropiere cu functie de complement direct. Observatie: exista si pronumele personal "il") 
Pe ai vostri i-a anuntat cineva? ( "ai vostri" - pronumele posesiv cu functie de C.D)
I-a intrebat pe toti despre ce s-a intamplat. ( "pe toti" - pronume nehotarat cu functie de C.D) 
Nu am cumparat nimic. ( "nimic" - pronume negativ cu functie de C.D)
Ce ai luat cu tine in excursie? ( "ce" - pronume interogativ cu functie de C.D) 
L-am ales pe care l-am vrut. ( "pe care" - pronume relativ cu functie de C.D + prepozitia "pe") 
1 5 1