Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-04-01T20:32:36+03:00

Desi balada poarta ca titlul numele lui Hassan, personajul principal este Mihai Viteazul, prezent inca din primul vers al poeziei: "Pe voda-l zareste calare trecand" si care participa la momentele actiunii.

Mihai Viteazul este conducatorul armatei romane si se afla in fruntea bataliei, oferind prin actele sale de curaj un exemplu ostasilor sai. Bun organizator si strateg, isi face "carare" prin "multimea pagana", iar curajul sau imbarbateaza"ostirea romana" care – "n urma-i se-ndeasa" pentru a nimici dusmanii. Vitejia si iutela cu care ataca domnitorul sunt redate prin metafora "fulgerul", care denumeste barda lui Mihai Viteazul, sugerand ura acestuia impotriva navalitorilor, pe care vrea sa-i nimiceasca asemeni traznetului. 

In timpul luptei, pasa se manifesta prin uimire, vizibila usor pe chipul sau, ("de mirare e negru pamant"), nu stie daca ceea ce vede e vis ori realitate, pe cand Mihai se dovedeste hotarat, darz, energic si curajos. El are si un ascutit simt al anticipatiei si isi da seama imediat de intentiile turcilor si indata "si-alege vro doi, Se-ntoarce si pleaca spre gloata".
Cu ajutorul urmatoarelor comparatii:
"Ca volbura toamnei se-nvarte el roata
Si intra-n urdie ca lupu-ntre oi,
Si-o frange degraba si-o bate-napoi
Si-o vantura toata."
reliefeaza maretia domnitorului roman, care dovedeste insusiri exceptionale, comportandu-se pe campul de lupta ca un erou de balada. 

Imaginea de erou lagendar, hotarat sa distruga inamicii tarii sale, este concentrata in versurile:
"El vine spre pasa: e groaza si vai,
Ca vine furtuna."

Asumandu-si responsabilitatea unei confruntari directe cu pasa, voievodul roman dovedeste mandrie, demnitate si spirit de sacrificiu, in timp ce pasa este disperat, ingrozit si gaseste ca ultima si unica solutie fuga: 
"Stai, pasa, o vorba de- aproape sa-ti spun
Ca nu te-am gasit nicaierea"
"Stai, pasa! Sa piara azi unul din noi"

Mihai Viteazul impresioneaza prin maretia trupului, asprimea vorbei, cutezanta faptei si neinfricarea, insusiri evidentiate de autor cu ajutorul unei hyperbole:
"Salbaticul voda e-n zale si fier 
Si zalele-i zuruie crunte,
Gigantica poart-o cupola pe frunte,
Si vorba-i e tunet, rasufletul ger,
Iar barda din stanga-i ajunge la cer,
Si voda-i un munte."

Hotararea cu care domnitorul isi urmareste adversarul este data de aliteratia:
"Si zalele-i zuruie crunte"

Voievodul roman devine un symbol al vitejiei si demnitatii unui popor care isi apara cu daruire tara, luptand cu pretul vietii pentru acest pamant.
4 5 4
2014-04-01T20:50:48+03:00
In opera Pasa Hassan personajul principal este Mihai Vitezu.
Mihai Vitezu este curajoc, da dovada de vitejie( cu care ataca domnitorul sunt redate prin metafora,,filgerul'') 

Sper ca te-am putut ajuta
1 3 1