Definitie si exemple pentru:
- diatezele de toate felurile invatate in clasa a 7 -a ;
- moduri si timpuri;
- complementul
- locutiuni
-relatia dintre autor narator personaj
-verbe personale si impersonale

2

Răspunsuri

2014-03-07T17:38:33+02:00
      Diateza este o categorie gramaticala caracteristica verbului,care exprima raportul dintre actiune si subiectul gramatical.
Diateza activa
      Aceasta diateza arata ca actiunea este efectuata de subiectul gramatical,atunci cand exista un asemenea subiect.
Ex:Am cumparat o carte.
Diateza pasiva
       Aceasta diateza arata ca actiunea,efectuata de un autor neprecizat sau de un complement de agent,este suferita de un subiect gramatical.
Ex:Eu am cumparat cartea.
Diateza reflexiva
       Aceasta diateza arata ca subiectul gramatical face actiunea si tot el o suporta.
Ex:Ei se spala pe dinti in fiecare zi.

13 4 13
Cel mai inteligent răspuns!
2014-03-07T17:41:06+02:00
Diateza este forma pe care o ia verbul pentru a arata raportul dintre actiunea pe care o exprima si subiectul gramatical.
Diateza activa arata ca subiectul gramatical savarseste actiunea.
Diateza pasiva arata ca subiectul gramatical sufera actiunea facuta de altcineva.(subiect logic sau complement de agent) 
Diateza reflexiva arata ca subiectul participa intens la actiune,actiunea este facuta de subiectul gramatical si suportata de de obiectul exprimat prin pronume reflexiv care reprezinta subiectul.
Modul este forma flexionara a verbului care exprima felul in care se desfasoara sau in care vorbitorul considera ca s edesfasoara actiunea.
Timpul este forma flexionara a verbului care indica momentul in care se savarseste actiunea.
Locutiunea este un asamblu de cuvinte cu un sens unitar.
Relatia dintre autor narator personaj este relatia in care este scrisa naratiunea,povestita si cine participa la ea.
Verbele personale sunt verbele care au forme flexionare in functie da persoana,acesta fiind subiectul actiunii.
Verbele impersonale sunt verbele care au o singura forma flexionara si nu admit un subiect.