Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-11-11T19:05:20+02:00
Omonimele sunt cuvinte cu aceias  forma care sunt scrise la fel dar au sens diferit
2 4 2
2014-11-11T19:06:45+02:00

mii 
  — mii de roiuri de albine - numeral; 
  —  mi-i drag de el -pronume + verb
car:
  —car ghiozdanul în spate - verb; 

 —cred c-ar vrea o prăjitură - conjuncţie + verb. 


  Omonimele sunt de mai multe feluri: 
  - lexicale; 
  - lexico-gramaticale; 
  - morfologice. 


  a) Omonimele lexicale pot fi: 
  - totale omonimele  care au forme flexionare identice
  leu leu---------lei lei 
  Mai am  doar un leu în buzunar. Mai am doar doi lei în buzunar.
  De la circ a scăpat un leu.  Am  văzut mulţi lei la Zoo. 

parţiale omonimele nu au  forme flexionare identice:
  Masa: 
mese (de bucătărie)
  mase (de oameni) 
  Bandă:
  bande (de răufăcători)
   benzi (magnetice) 


  b) Omonimele lexico-gramaticale sunt  cuvinte cu formă identică, dar care sunt părţi de vorbire diferite: 
  Noi:

— adjectiv:
  Am  caiete noi.
— pronume: Noi plecăm imediat. 

  Nouă:

— adjectiv: Am o rochie nouă.

  — numeral: Am obţinut nota nouă la istorie, 

Poartă:

— substantiv: Am o poartă mare.
 
  — verb: El poartă o vestă  verde.


  Atenţie! 
  * A nu se confunda cuvintele polisemantice  cu omonimele care au şi ele aceeaşi formă şi  înţelesuri diferite. Deosebirea se face avându-se în vedere următoarele: - omonimele  nu au legătură de sens între ele: bancă - din parc; bancă -  unde se depun banii.

-cuvintele polisemantice au sensuri apropiate, fiind derivate din sensul primar: 
    masă - obiect de mobilier; 
    masă - mâncare, ospăţ. 


  * Unele cuvinte sunt polisemantice în anumite contexte şi omonime în altele. De exemplu, cuvântul masă. În  situaţiile de mai sus, este polisemantic, dar este omonim cu  sensul de mulţime: în faţa catedralei era o masă de oameni. 

3. OMONIMELE sunt cuvinte cu formă identică şi acelaşi corp  fonetic, dar cu înţeles total diferit: 
  Barca pluteşte pe lac. 
  Am dat cu lac pe unghii. 
  Eu am o rochie nouă. 
  El a luat nota nouă la  istorie. 
  îrinâ  poartă pantofi  cu toc. 
  Ei au plantat lângă poartă un brad. 

  •   Omonimele care se scriu la fel se  numesc omografe, la unele fiind diferit accentul: 
  acele/acele; copii/copii; 
  •  Omonimele care se pronunţă la fel,fiind  alcătuite din aceleaşi sunete şi la care nu diferă nici accentul se numescomofone: