Se dă textul:,,Moş Timofte cotrobăi multă vreme în scrin până
găsi obiectul pe care-l căuta. Era o lulea, cea mai veche din colecţia lui,
răspândită prin toată odaia. O primise în
dar, cu vreo treizeci de ani în urmă, de la unul din directorii
liceului, un vestit culegător de poezii populare. Era o pipă frumoasă, zveltă,
îndoită cu eleganţă, pe care profesorul o găsise într-un burg german, renumit
pentru instituţiile şi tradiţiile folclorice; i-o adusese lui moş Timofte, pe
atunci nu prea moş, ca un fel de mulţumire pentru zelul cu care paznicul
cotrobăise podurile clădirii în căutare de hârţoage vechi. Moşul păstra luleaua(…)
Dar numai ce-l auzise pe Tic rostindu-şi
rugămintea şi se simţi cuprins de o bucurie cum rar mai trăise. Nu prea era
bine ce se întâmpla. Prichindelul cel cârn, cu părul veşnic ciufulit, mereu cu
sacul doldora de pozne şi năzbâtii îl cam frigea la inimă.(…)”

(Costantin Chiriţă – Cireşarii, p. 67)


Stabileşte felul sunetelor din cuvântul frumoasă,
Desparte în silabe: odaia, vestit;
Indică numărul de litere şi de sunete
din cuvintele veche, liceului,
german, prichindelul, frigea, ciufulit
Stabileşte, prin înconjurarea literei,
care serie conţine numai diftongi:

Odaia, căuta, obiectul;
Ciufulit, liceului, treizeci:
Luleaua, Hârţoage, rugămintea;

Rescrie 5 cuvintele care conţin vocale
în hiat;
Subliniază
cuvintele care conţin triftongi din:


,,Profesorii (…) (, în timp ce
treceau prin faţa portarului ) se gândeau, sau chiar îşi aminteau agitaţia şi
nerăbdarea elevilor în acele zile …şi îl lăsau pe moş Timofte în obiceiurile
lui de demult”.


Transcrie o imagine vizuală şi una
motorie ( dinamică);
Numeşte două figuri de stil diferite şi
exemplifică-le cu citate extrase din textul dat.

2

Răspunsuri

2014-11-10T19:50:45+02:00
Frumoasa=sunetul oa                                                                                                            odaia=o-da-ia ,vestit=ves-tit          liceului =>nr litere=10=>sunete 2,veche=>5 litere=>3 sunete
2 5 2
Cel mai inteligent răspuns!
2014-11-10T20:01:51+02:00
1.Desparte în silabe: odaia, vestit.
 odaia- o-da-ia
  vestit- ves-tit.

2.
Indică numărul de litere şi de sunete din cuvintele veche, liceului, german, prichindelul, frigea, ciufulit.
  veche-5 litere
           -3 sunete
 liceul-6 litere
         -5 sunete
german-6 litere
           -5 sunete
prichindelul-12 litere
                 -10 sunete
frigea-6 litere
       -5 sunete
ciufulit-8 litere
         - 7 sunete

3. Stabileşte, prin înconjurarea literei, care serie conţine numai diftongi:
       1)Odaia, căuta, obiectul;
       2) Ciufulit, liceului, treizeci:
       3)Luleaua, Hârţoage, rugămintea;

raspuns punctul 3).

4.Rescrie 5 cuvintele care conţin vocale în hiat.
   obiectul; cauta;odaia;cotrobaise;bucurie.

5.
Subliniază cuvintele care conţin triftongi din:
     ,,Profesorii (…) (, în timp ce treceau prin faţa portarului ) se gândeau, sau chiar îşi aminteau agitaţia şi nerăbdarea elevilor în acele zile …şi îl lăsau pe moş Timofte în obiceiurile lui de demult”.
  
6.Transcrie o imagine vizuală şi una motorie ( dinamică)
  imagine vizuala-,,
cu părul veşnic ciufulit''
  imagine dinamica-,,
cotrobăise podurile clădirii''.

:)