Răspunsuri

2014-11-07T19:07:33+02:00
Piata desemneaza un sistem de vânzare-cumparare în primul rând de bunuri si servicii între partile contractante, adica între agentii economici autonomi, angajati în legaturi de afaceri. Participantii la aceste relatii sunt producatorii, ofertanti ai unor bunuri de consum si servicii, si consumatorii, purtatori ai cererii.
Piata bunurilor si serviciilor pune in evidenta raporturile dintre productie si consum, prin intermediul sau gasindu-si reflectarea atat nevoile de bunuri materiale ale societatii (cererea de marfuri) cat si posibilitatile de satisfacere a acestor nevoi (oferta de marfuri). Sub aspectul intensitatii cu care se desfasoara actele de vanzare-cumparare, se intalnesc notiunile de piata dispersata (in cazul comertului cu amanuntul) si piata concentrata (in cazul burselor de valori sau de marfuri unde uneori este chiar obligatoriu ca toate negocierile de bunuri sa se efectueze in cadrul unei piete concentrate). O notiune frecvent intalnita in economia de piata este aceea de piata etalon prin intermediul careia se poate descompune structura si se pot masura elementele ce dau complexitate oricarei piete. 
Elemente care influenteaza dinamica pietei bunurilor si serviciilor 
- Productia bunurilor industriale si agricole. In majoritatea tarilor productia bunurilor industriale reprezinta factorul principal al evolutiei pietei determinand volumul ofertei de marfuri precum si posibilitatile satisfacerii cererilor consumatorilor. Contributia agriculturii trebuie analizata intr-un context mai larg avand in vedere faptul ca o parte tot mai mare din produsele agricole ajunge in consum prin intermediul pietei, fie in stare naturala, fie dupa prelucrare industriala.
- Importurile de produse, alaturi de productia interna de bunuri, influenteaza oferta de marfuri. In majoritatea tarilor marfurile importate detin o pondere mai mica in raport cu productia interna dar la anumite produse, au o importanta exclusiva (fructele sudice, cafea, condimente, echipament pentru dotarea centralelor atomoelectrice). 
- Veniturile si capacitatea de investitie a populatiei si intreprinzatorilor, care actioneaza asupra cererii de marfuri determinandu-I nivelul si structura si conditionand realizarea ofertei de marfuri si a relatiilor de piata. Sporul de venit nu reprzinta in orice situatie un factor imediat de crestere a volumului pietei bunurilor de consum individual deoarece in unele cazuri sporul de venit imbraca forma unor investitii sau acumulari. 
- Denaturalizarea consumului, fenomen characteristic dezvoltarii contemporane care evidentiaza legatura dintre evolutia pietei si consumul populatiei. Cresterea continua a capacitatii pietei presupune o crestere direct proportionala a consumului dar si o reducere a consumului de produse obtinute in gospodaria personala (fenomen characteristic mediului rural). Denaturalizarea consumului este influentata de: dezvoltarea si modernizarea agriculturii, schimbarea structurii populatiei, amploarea procesului de modernizare si urbanizare, dezvoltarea comertului la sate.
- Elemente de ordin social cultural – repartizarea populatiei pe nivelul de instruire, cultele religioase si intensitatea practicarii lor, modul de trai, normele si valorile sociale, valori traditionale, modul de realizare a veniturilor. 
- Norme juridice si diferite hotarari guvernamentale – reglementarile privind activitatile comerciale, interdictii de vanzare a anumitor produse, restrictionarea publicitatii, reglementari de prêt. 
- Sistemul institutional al societatii – necesitatea prezentei unor institutii in interiorul si exteriorul sistemului pietei care sa asigure educatia, instruirea, cercetarea stiintifica si dezvoltarea ca productie de utilitate publica cu un rol hotarator pentru capacitatea de functionare a inregiii economii. 
Principalele categorii de parteneri prezenti in cadrul pietei bunurilor si serviciilor
- Consumatorii sau utilizatorii finali, cel mai important element in cadrul pietei. Acestia pot fi actuali sau potentiali prezentand o importanta deosebita pentru orice intreprinzator in orientarea sa viitoare. Respectivii utilizatori pot fi: indivizii, familiile, intreprinderile, unitatiloe administrative de stat. Exista situatii in care alegerea produselor consummate nu depinde de consumatori (produsele farmaceutice).
- Cumparatorii reprezinta un public distinct de cel al consumatorilor sau al utilizatorilor finali in masura in care exercita o anumita influenta asupra alegerii produselor (parintii in cadrul familiilor, cumparatorii specializati in cadrul intreprinderilor).
- Distribuitorii. Cea mai mare parte a intreprinderilor producatoare nu-si vand produsele direct consumatorilor ci apeleaza la o serie de intermediari pentru distributia acestora (mijlocitori, grosisti, delailisti, centrale de cumparatori, comercianti cu amanuntul).