Răspunsuri

2014-03-03T21:00:55+02:00
 „ Ora de istorie” de Marin Preda este o creatie in proza, o scriere in esenta memorialistica, in care autorul marturiseste aventuradevenirii sale ca scriitor.Fragmentul prezentat in carte descrie, la inceput reflectiile naratoruluiadult care, pe parcurs iis aminteste un capitol din copilarie, o ora deistorie, la scoala.Copilul, in varsta de 15 ani avea o pasiune aparte pentru materiarespectiva „aveam sentimentul ca traiesc de atunci, de pe vremeaegiptenilor si asirienilor”.Urmeaza o descriere a prof. de istorie, un om mic de statura care areusit sa-si impuna respectul pe cale amiabila, tratand diverse subiectecu elevii, fara a profita de puterea detinuta la catedra.Autorul isi aminteste, cum intr-o zi, la ora de istorie, directorulscolii intra impreuna cu un necunoscut, care rezulta a fi un inspector.Profesorul isi continua lectia ca de obicei, nefiind surprins de prezenta„noului venit’’. Deodata, elevul nostru isi aude numele, ceea ceinseamna ca urmeaza a fi ascultat. Profesorul ii pune o intrebare, lacare, cu siguranta elevul stia raspunsul, ba chiar mai mult, dar ezita ina povesti totul pentru a nu da impresia inspectorului ca lectia a fostpregatita cu ceva timp in urma.Inspectorul se retrage la un moment dat „cu un sentiment desatisfactie nedefinita” iar profesorul isi vede de lectie ca si cum nimicnu s-ar fi intamplat.Dupa ora, elevii izbucnesc in hohote, provocand un vacarm denedescris.Epilogul operei este constatarea ca, dupa cateva luni, profesorullipseste, afland mai apoi ca „a fost chemat in concentrare”, autorulmarturisind cu tristete ca nu stie nici in momentul respectiv vreo vestede la el ci doar probabilitatea ca ar fi plecat in razboi.Dupa parerea mea, autorul evoca aceste momente cu afectiune sinostalgie, amintindu-si cu placere anii de scoala, in cazul de fata, o orade istorie, care il pasiona foarte mult. De asemenea, acesta vorbestecu un respect de notat fata de profesorul sau, de la care invataseatatea si atatea lucruri despre stramosii sai.Totodata, scriitorul subliniaza emotiile si sentimentele care i-autrecut prin minte in momentul in care profesorul ii cere sa raspunda,acesta manifestandu-se cu sfiala, dar aratand totusi ca stie despre ceeste vorba, mentionand ca „ trebuie sa aratam ca stim, nu ca aminvatat”. De aici ne dam seama ca elevul de numai 15 ani stia cum sase comporte in astfel de cazuri, demonstrand inspectorului ca pasiuneasa pt istorie nu este invatata pe de rost, ci explicata si intelesa.Autorul observa strategia didactica a profesorului, care se aratanepasator fata de inspector, dovedind astfel ca nu planificase o lectiecu elevii doar „ de ochii acestuia” si ca nu exista complicitate intre elevsi profesor, ci doar isi preda lectia cum stia mai bine
35 3 35