Răspunsuri

2014-10-23T17:37:22+03:00
Educatia defectuoasa primita in familie si in scoala, traficul de influenta si favoritismul manifestate in lumea scolii constituie o temaconcretizata in schite ca „Vizita”, “ D-l Goe”, “ Bacalaureat”, “ Lantul slaabiciunilor”.Naratiunea “ D-l Goe” a fost inclusa in volumul  “Momente si schite” si infatiseaza contrastul dintre pretentiile familiei in privinta educatiei sirezultatul concretizat in comportarea copilului.Naratiunea poarta ca titlu numele personajului principal, caruia autorul i-a adaugat apelativul reverentios “domnul” prin care anticipeaza intentiile sale satirice, daca ne gandim ca Goe nu este un domn, ci doar un copil certat cu invatatura –un repetent-rasfatat si obraznic.Naratiunea “D-l Goe” este o schita pentru ca este o opera epica in proza, de dimensiuni reduse, in care autorul concentreaza fapte care pot rezuma o situatie de viata si anume educatia gresita pe care unele familii le-o dau copiilor.In naratiunea“D-l Goe” este prezentata o singura intamplare : calatoria celor patru personaje “ mam’mare, mamitica, tanti Mita si tanarul Goe”, cu trenul, din “urbea x “ pana  la Bucuresti de „10 Mai” al unui an neprecizat.Faptul ca lipsesc indicatiile toponimice si cronologice confera acestei intamplari un caracter repetabil, tipic.Plasata intr-un interval de timp redus, calatoria are calitatea de a scoate in evidenta trasaturile de caracter ale personajelor. Cu prilejul calatoriei cele trei dame isi releva cultura, pretentiile , intelegerea exagerata fata de Goe, iar acesta  din urma isi afiseaza aroganta, rasfatul si proasta crestere.Intreaga desfasurare a actiunii, cat si personajele sunt credibile, deci pot fi veridice.Pesonajele nu prezinta cazuri particulare, ci categorii umane, adica sunt personaje tipice. Din acest motiv „ mam’mare”si „ mamitica”nu au prenume, ele reprezentand pe toate mamele si bunicile care isi rasfata urmasii.La randul lui, Goe este o ipostaza a copilului obraznic, lenes, care va ramane repetent de cateva ori si care, probabil, va termina scoala datorita interventiei mamei sau matusii pe laga profesori.Actiunea se desfasoara simplu, este lineara si orientata spre deznodamant.Naratiunea “D-l Goe” este deci o schita, pentru ca este o lucrare epica in proza, de mici dimensiuni, concentrand o singura intamplare la care participa un numar redus de personaje.
multumesc dar am uitat sa precizez ca trebuie schita aia in care ia un tren la bucuresti cu mam'mare mamitica si tanti mita stii....
Cel mai inteligent răspuns!
2014-10-23T17:51:30+03:00
     In opinia mea, textul literar "D-l Goe" de Ion Luca Caragiale apartine genului epic deoarece prezinta narator personaje, actiune si naratiune.
     Naratorul este obiectiv, relateaza faptele la persoana a -3-a si nu este implicat in actiune ca personaj.
      Actiunea este sinpla, se desfasoara pe un singur plan, si dezvolta un singul conflict: Goe este un baiat rasfatat si needucat, care este dus la Bucuresti de catre mama, bunica si matusa lui, in speranta ca astfel nu va mai ramane repetent. Pe drun el intra in tot felul de incurcaturi: tipa ramane blocat in toaleta, declanseaza alarma si pierde biletul de tren, si nu este pedepsit, ba e chiar laudat de cele 3 dame.
      Prin intermediul personajelor, autorul isi exprima indirect gandurile, ideile, sentimantele. Personajul principal este Goe, un copil obraznic si rasfatat. In jurul lui se ordoneaza faptele care alcatuiesc firul epic al textului si tot el polarizeaza ceelalte personaje. Cele 3 dame sunt personaje secundare, iar Uratul si controlorul sunt personaje episodice.
      Naratiunea isi face simtita prezenta prin verbe de miscare cum ar fi : a mers, vrei, fuge.
     Deoarece prezinta aceste caracteristici textul dat este opera epica.

     
multumesc mult!!!!!!!! nici nu stii ce bine mi-ai putut face!