Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-10-15T15:57:02+03:00
În peisajul lumii de azi, când civilizaţia de consum determină o mentalitate pragmaticăinclusiv în rândul tinerilor, preocupaţi doar de achiziţii în plan material, s-ar părea că zodialecturii se încheie, iar cititorul devine orara avis, a cărei existenţă va fi consemnată pestevremuri nu în cărţi - fiindcă ce rost ar mai avea cărţile în absenţa cititorilor? - ci în spaţiilevirtuale ale memoriei cibernetice, ca o specie extrem de curioasă cu obiceiuri desuete, unhomo legensatât de naiv, încât să-şi imagineze paradisul „sub forma unei biblioteci”.Cumva, în acest scenariu, se strecoară ipoteza că reaşezarea lecturii în spaţiul ei firesc şireconsiderarea ei ar putea să anuleze orice axiomă şi să desfiinţeze orice loc comun.Reconcilierea omului modern cu lectura începe chiar de pe băncile şcolii, unde „autoriimâncaţi de molii”, ca şi ceilalţi, „tineri şi ferice”, ar trebui să „dialogheze” cu lectorii lor copiişi adolescenţi într-un parteneriat reciproc avantajos, desprins de canoanele impuse demetodică şi didactică. Literatura pierde când se reduce la „obiect de studiu”, operele se supunmatematic „algoritmului” de lectură, care le aliniază până la golirea de semnificaţie estetică:„La şcoală nu se mai învaţă despre ce vorbesc operele, ci despre ceea ce vorbesc criticii;Trecând în partea cealaltă, sunt suficient de mulţi elevi care citesc, sau şi mai bine zis, vor să citească. Ceea ce devine însă o problemă pentru majoritatea este alegerea textelor şi modullor de abordare. Pentru noi, această realitate semnalează o schimbare de atitudine faţă delectura şcolară. Este important de înţeles faptul că formele de rezistenţă a elevilor ascunddorinţa de a trăi un alt tip de lectură şi nu de a o abandona. Se poate vorbi deci de un conflictde interese între individual şi social, a cărui soluţionare depinde tocmai de găsirea unuiechilibru conceptual: literatura este, înainte de toate, artă, ea nu trebuie să apară elevuluinumai ca disciplină de studiu.Dacă lectura, ca deprindere şi modalitate de modelare în sens estetic a personalităţii, esteunul dintre obiectivele esenţiale în studiul limbii şi literaturii în şcoală, ea configurează orealitate tripartită care trebuie să asigure fundamentul ideatic al didacticii: triunghiul cititor /elev – text – context, în care dominantă este poziţia cititorului, expresie directă a pedagogieicentrate pe elev.
Sper ca te-am ajutat! Am avut si eu aceeiasi tema cu cateva zile in urma ;)
2 5 2