Frunza verde magheran,

Voinicel mehedintean,

Sunt nascut pe frunzi de fag

Ca sa fiu la lume drag

Si-s scaldat de mic in Olt

Sa ma fac viteaz de tot

Si-s frecat cu busuioc

Sa am zile cu noroc.

Dupa ce am mai crescut

Din ochi maica m-a pierdut

C-am fugit de la parinti

Tot in munti, la Mehedinti.

Apoi m-am lasat in vale

Cu trei randuri de pistoale

S-am ajuns un voinicel

Cu inima de otel.

Aoleo! ce foc de dor!

Veni-va badea Tudor[1]

Sa mai stranga din paduri

Cete mandre de panduri

Ca s-alunge de la noi

Si pe greci si pe ciocoi.

Frunza verde paducel,

Cine-a merge dupa el?

Un soiman mehedintel

Care stie sa chiteasca,

Randunica s-o loveasca,

Si mai stie de calare

Sa se lupte-n fuga mare,

Si mai stie sa inoate

Vaslind Dunarea din coate.

Aoleo! ma arde focul

Ca sa-mi cerc si eu norocul,

Aoleo! de rau, de bine

Tipa sufletul in mine!
1.Creati 4 contexte in care cuvintele RAU si BINE sa fie folosite pe rand ca adjective si ca adverbe.
2.Precizati valorile morfologice ale verbului a fi in primele 8 versuri ale poaeziei.
3.Transcrieti versurile ce contin interjectii, subliniati interjectiile si aratati semnificatia lor.
4.Explicati rolul afectiv al substantivului badea in versul:
,,Veni-va badea Tudor''



2

Răspunsuri

2014-10-14T14:22:24+03:00
1) Ma simt bine/rau - adverbe
M-am intalnit cu un caine rau / pisica buna( blanda) - adjective.

2) sunt nascut -verb copulativ,sa fiu ( la lume ) - verb copulativ.Tot copulative sunt si urmatoarele:sunt (scaldat),si-s frecat.
3) uita-te la AOLEU!!!
4) badea ( TUDOR) se refera la Tudor Vladimirescu,iar d.p.d.v. afectiv acesta se asimileaza( apara) multimea celor napastuiti,a celor chinuiti de domniile fanariote.
SUCCES!!
6 5 6
Cel mai inteligent răspuns!
2014-10-14T14:44:12+03:00

1.Creati 4 contexte in care cuvintele RAU si BINE sa fie folosite pe rand ca adjective si ca adverbe.

adjective:
Copilul bun v-a primi o nota  mare.
Cainele rau este tinut in lant.

adverbe:
Merge bine cu bicicleta.
Invata rau.

2.Precizati valorile morfologice ale verbului a fi in primele 8 versuri ale poeziei.
    fiu =  verb nepredicativ, copulativ
3.Transcrieti versurile ce contin interjectii, subliniati interjectiile si aratati semnificatia lor.
,,Aoleo ! ce foc de dor !
,,Aoleo ! ma arde focul''
,,Aoleo ! de rau, de bine''

Aceasta interjectie exprima incarcatura emotionala a autorului.

4.Explicati rolul afectiv al substantivului badea in versul:
,,Veni-va badea Tudor''

Substantivul badea acceentueaza afectivitatea fata de barbatul dorit.
12 4 12