Răspunsuri

2014-09-15T07:03:37+03:00
Tema iubirii, este prezenta in diferite arte: muzica, pictura, literatura; are o larga circulatie in literatura romana si in cea universala si a fost abordata din cele mai vechi timpuri, caci iubirea este sentimentul uman care se intalneste in diferite ipostaze: iubirea fata de semeni, natura, Dumnezeu. Iubirea ca relatie a unui cuplu de indragostiti, a fost tratata in toate genurile literare: liric, epic si dramatic.In toate cele trei creatii lirice, iubirea apare ca sentiment al unui cuplu de indragostiti. Iubirea are diferite ipostaze: a iubirii dorite dar neimpartasite (Lacul), a idolatrizarii (Izvorul noptii) si cea a iubirii vulnerabile (Emotie de toamna).In relatia cuplului prezent si activ este doar indragostitul, care reprezinta si eul liric.Visul de iubire, contemplaera sau invocarea se consuma in mijlocul naturii. Aceasta apare ca o modalitate de evidentiere a sentimentelor, a starilor de spirit ale indragostitilor.In ’’Lacul’’, natura este luxurianta, pregatita sa intampine realizarea iubirii, in ’’Izvorul noptii’’, noaptea ochilor iubitei curge peste intreaga fire, iar in ’’Emotie de toamna’’ elementele naturii reprezinta polii intre care penduleaza eul liric.Ipostazele in care apare iubirea genereaza anumite stari sufletesti. In ’’Lacul’’ apare zbuciumul sufletesc determinat de asteptarea iubitei. Indragostitul din ’’Izvorul noptii’’ se extaziaza in fata fiintei adorate, iar sufletul celui din poemul ’’Emotie de toamna’’ traieste teama pentru pierderea iubirii.Cuplul presupune si prezenta persoanei iubite. In prezent si activ este doar eul liric- indragostitul- pe cand fiinta iubita este o imaginatie a mintii poetului (Lacul), fie o prezenta reala (Izvorul noptii) sau ca interlocutor indiferent la implorarea iubitului (Emotie de toamna). Eul liric o cheama, o adora, o implora pe iubita sa.Elemetele fizice si morale care alcatuiesc portretul fiintei iubite sunt uneori doar sugerate, in virtutea idealului faurit de poet (Lacul), ori prezentate direct prin intermediul unor epitete si metafore.Omiprezent, este eul liric prin intermediul caruia poetul isi exprima propriile sentimente de dragoste, de admiratie fata de persoana iubita.O dovada a prezentei eului liric este si perceperea subiectiva de catre aceasta a fiintei iubite si a elementelor naturii. Astfel, iubita este vazuta asemenea unei fiinte a carei existenta nu este posibila decat intr-un decor fascinant prin pitoresc sau a carei frumusete se varsa peste sufletul indragostitului, gasind aici un ecou adanc si incercand sa-i aline zbuciumul sufletesc sau sa-i accentueaze sentimentele. In ambele ipostaze, natura apare umanizata si eul liric intra in comuniune cu aceasta, indiferent de directia din care se realizeaza aceasta legatura.Pe langa aceste elemente comune, cele trei poezii erotice se mai remarca prin profunzimea si sinceritatea sentimentelor exprimate prin unitatea compozitionala desavarsita, prin relatia indestructibila dintre continut sau forma si prin stralucirea de nestemate a limbajului poetic.Portretul fiintei iubite este prezentat direct sau indirect prin intermediul unor epitete: ’’ochii negri’’, ’’ochii tai’’, metafore: ’’o mare de intuneric’’, ’’ochi strain’’.Din punct de vedere prozodic, cele trei poezii difera datorita stilului si epocii in care au trait poetii. Astfel poezia ’’Lacul’’ este structurata in 5 strofe a cate 4 versuri versuri fiecare. Rima este semi-incrucisata, respectiv rimeaza doar versurile pare. Masura este de 8 silabe, iar ritmul trohaic, in deplina concordanta cu manifestarea lirica a eului poetic.’’Izvorul noptii’’ are la baza procedeul invocatiei si al simbolului. Este construita in 11 versuri, inegale ca intindere. Poezia are rima alba oferind posibilitatea poetului de a se exprima plenar, de a-si expune fara bariere intreaga adoratiei pentru persoana iubita. Acestei poezii nu-i lipseste un ritm interior.Poezia ’’Emotie de toamna’’ pastreaza unele elemente ale versului clasic, in sensul ca poezia este alcatuita din 2 strofe ample, inegale ca intindere. Prima strofa este formata din 6 versuri, iar a doua din 4. Rima este pereche, fiind puse in rima cele mai neasteptate cuvinte: ’’ceva\ta’’, ’’uneori\nori’’. Ultima strofa are rima incrucisata.Faptul ca cele trei poezii au aparut una in a doua jumatate a sec. XIX-lea, alta la incepultul sec. XX-lea si ultima in a doua jumatate a sec. XX-lea, demonstreaza ca iubirea este vesnica si ca ipostazele ei sunt diferite.
4 4 4