Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-09-09T17:05:00+03:00
1. Formarea civilizatiei japoneze clasica De la preistorie la cultura scrisa Perioada Jomon (3000-300 î.Hr.) Se folosea olaria „împletita”: împletituri din nuiele acoperite cu lut. Pe la 660 î.Hr., legendarul Jimmu Tenno („tenno” – împarat), nepotul zeitei soarelui, ar fi întemeiat „Imperiul soarelui-rasare”. Perioada Yayoi (300 î.Hr. –300 d.Hr.) Apare ceramica lucrata la roata olarului. Apar primele stiri despre Japonia în izvoarele scrise chineze în sec. I d.Hr. Statul Yamato se întinde în insulele Honshu si Kyushu. Începe sistematizarea religiei Kami-no-Michi (calea zeilor), cunoscuta mai târziu sub numele chinez cu acelasi înteles Sinto (sec. II-III d.Hr.). Aceasta este protoistoria , când nu se cunoaste scrierea dar apar stiri scrise despre Japonia în izvoarele externe. Perioada Kofun (300-552 d.Hr.) Este perioada Tumulilor (morminte sub forma de movile mari) megalitici (asociati cu lespezi mari de piatra). Se pune capat sacrificiilor umane pe la 300 d.Hr. Japonia cucereste sudul Coreei si începe patrunderea culturii, scrierea si limbii chineze. La sfârsitul perioadei, budismul este acceptat ca una din religiile oficiale. Aparitia „scripturilor” sintoiste si a budismului nipon Perioada Suiko (552-710) Numele ei vine de la împarateasa Suiko, în timpul careia Budismul devine religia de stat. Limba chineza este limba oficiala a documentelor emise de cancelaria imperiala. Perioada Nara (710-794) –sec.VIII Îsi trage numele de la prima capitala stabila a Japoniei, orasul Nara. În anul 712 apare cartea Kojiki (cronica veche) iar în 720 Nihongi (analele nipone) care cuprind mitologia sintoismului, inclusiv miturile obscene secrete. Perioada Heian (794-1185) sec. IX-XII De la începutul sec. IX dateaza prima forma de acomodare a sintoismului cu budismul mult superior lui, rezultatul fiind asa-numitul Ryobu-Sinto. 2. Sogunatul (1185-1867) Perioada Kamakur (1185-1333) Puterea efectiva o aveau sogunii (prim-ministri) cu sediul la Kamakura, pe când împaratul-zeu, cu sediul la Kyoto avea doar atributii religioase de mare-preot sintoist. În 1191, se introduce în Japonia budismul zen, una din sursele moralei si artei martiale practicate de cavalerii samurai, în nesfârsitele razboaie civile provocate de lupta pentru putere a marii nobilimi. Perioada Muromati (1333-1573) În 1549 soseste în insula Kyushu misionarul iezuit spaniol Francisco Javier. În 1573 ia fiinta la Kyoto prima biserica romano-catolica. Perioada Momoyama (1573-1603) În 1587 misionarii catolici sunt expulzati din Japonia. În 1597 sunt martirizati 26 de crestini la Nagasaki. Perioada Edo (1603-1867) Sogunii din familia Tokugawa duc o politica anticrestina, de favorizare a budismului si de izolare a Japoniei de restul lumii. În sec. XVIII si în prima jumatate a sec. XIX are loc „reactia puristilor sintoisti” ale caror idei vor fi puse în aplicare abia dupa caderea sogunatului. Ramânerea în urma a Japoniei fata de Occident a devenit evidenta când S.U.A. si marile puteri au umilit Japonia, silind-o sa renunte la izolationism. Revolutia din decembrie 1867 a rasturnat sogunatul, redând puterea împaratului mutat în noua capitala, Kyoto. 3. Modernizarea Japoniei (din 1868 pâna în prezent) Perioada Meiji (lumina) 1868-1912 Luând ca model Imperiul German, Japonia ajunge din urma marile puteri occidentale. Sintoismul devine religia de stat, slabind caracterul sau religios si întarindu-se cel national istoric. În 1889 libertatea confesionala este garantata prin lege iar religia devine o problema privata. Nevoia populara de religiozitate duce la dezvoltarea sectelor sintoiste influentate de budism. Perioada Marii dreptati (Taijo) 1915-1926) Japonia ia parte la primul razboi mondial în tabara învingatoare si devine a patra mare putere a lumii dupa S.U.A., Anglia, Franta.  Are loc activitatea lui Kagawa apostolul crestin modern al Japoniei. Perioada Pacii Stralucitoare (Showa) 1928-1989 Fanatismul sintoist, manifestat în adorarea împaratului Hirohito ca zeu, dincolo de orice limita imaginabila, duce la încercarea Japoniei de a cuceri jumatate din globul pamântesc în al doilea razboi mondial, sfârsit ca razboi nuclear. Bombele atomice lansate de S.U.A. asupra Japoniei în august 1945 silesc pe Hirohito sa capituleze si sa nege solemn divinitatea sa la 1 ianuarie 1946. Sintoismul a fost abolit ca religie de stat. Pentru sintoismul traditional, împaratul actual Ahikito continua sa fie emblema cerului si simbolul statului iar puterea Japoniei a renascut, plasând-o între primele trei mari puteri economice ale lumii.
2 5 2
2014-09-09T17:06:10+03:00
Japonia (în japoneză 日本, se citește Nippon sau Nihon, sens literal: „originea soarelui”) este o țară insulară din Asia de Est, situată pe un lanț de insule aflate între Oceanul Pacific și Marea Japoniei, la est de Peninsula Coreeană. Denumirea oficială este 日本国 Nipponkoku, textual „Țara de la originea soarelui.” Este cunoscută în românește și sub numele de Țara Soarelui Răsare. Potrivit legendei, Japonia a fost creată de către zei care au înfipt o sabie în ocean, la scoaterea ei formându-se patru picături ce au devenit insulele principale, precum și o multitudine de insule mici (peste 5000).
Conform legendelor și documentelor japoneze, Țara Soarelui Răsare are o istorie de aproximativ două milenii și jumătate. Pe teritoriul actual al Japoniei au trăit oameni încă din paleolitic și neolitic. Există un consens aproape unanim că poporul ainu, de origine necunoscută (studii genetice recente sugerează legături cu populațiile tungusice, altaice și uralice din Siberia[6]), a locuit din cele mai vechi timpuri în insulele arhipelagului nipon, iar japonezii sunt rezultatul amestecului dintre