O probă de 1,3 g amestec propan/ propenă este barbotată peste 80 g soluţie de Br2de concentraţie procentuală masică 2%.Dacă reacţia are loc cu decolorarea totală a soluţiei de Br2 determinaţi compoziţia procentuală masică a amestecului propan/ propenă.

2

Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-06-26T21:50:16+03:00
Catalina, cred ca s-ar rezolva asa.

Masa molara a Br2 este 2*80 = 160(g/mol).
Masa molara a propenei C3H6 este 3*12 + 6*1 = 429g/mol).

Dintre cele doua hidrocarburi prezente in amestec , doar propena reactioneaza cu apa de brom. Are loc de fapt aditia bromului la propena, obtinandu-se un derivat dihalogenat vicinal, si anume 1,2 - dibrompropan(asta inseamna in cazul de fata decolorarea solutiei).

Asadar, din stoechiometria reactiei de aditie a Br2 la propena vom putea gasi masa de propena ce a reactionat si care este, deci, masa de propena din amestecul de hidrocarburi.

Sa vedem care este masa de brom ce reactioneaza, din formula concentratiei procentuale:

c = 100*md/ms, de unde md = c*ms/100 = 2*80/100 = 1,6(g Br2).

H2C = CH - CH3  +  Br2  =>  BrH2C - CHBr - CH3

Daca 1*42 g propena reactioneaza cu 1*160 g Br2
Atunci x g propena  vor reactiona cu 1,6 g Br2

x = 1,6*42/160 = 0,42(g propena).

Atunci masa de propan din amestec va fi: 1,3 - 0,42 = 0,88(g propan).

Daca in 1,3 g amestec se gasesc 0,88 g propan si 0,42 g propena
Atunci in 100 g amestec se vor gasi  p1 g propan si p2 g propena

p1 = 0,88*100/1,3 = aprox. 67,7(g propan).

p2 = 0,42*100/1,3 = aprox. 32,3(g propena).

Deci procentele masice sunt: 67,7% propan si 32,3% propena.

Verifica si tu.


Scuze, masa molara a propenei este 42 g/mol, si nu 429 g/mol. Am apasat gresit tasta si in loc de paranteza s-a tastat cifra 9. Insa in rezolvare am folosit valoarea corecta, de 42 g/mol, iar rezultatul cred ca este cel corect.
Mi-am dat seama. :)
2014-06-26T21:52:15+03:00
CH3-CH=CH2 + Br2 ---> CH3-CH-CH2
                                            Br   Br
md=ms*c/100=80*2/100=1,6 g Br2
42 g propena......160 g Br
x g propena...........x g Br            x = 0,42 g propena
masa propan = 1,3 - 0,42 = 0,88 g propan
%propan = masa propan/masa amestec * 100 = 0,88/1,3 * 100 = 67,692 %
%propena = masa propan/masa amestec * 100 = 0,42/1,3 * 100 = 32.308 %