Un batran avea 3 fii.Mai avea si 17 cămile,nimic mai mult.În pragul morții,hotărî să împartă averea celor 3 fii ai săi.El zise:

-Fiul cel mare va primi jumătate din nr. cămilelor,fiul mijlociu va primi o treime din nr. cămilelor,iar mezinul va primi a noua parte din nr. cămilelor.Apoi a murit.Acum,cum să împartă copiii cămilele fără să le taie?Așa că s-au dus la un înțelept să-i ajute.Acesta s-a gândit puțin,apoi a adăugat și cămila sa turmei,obținând o turmă cu 18 cămile.Jumătate din noua turmă a dat fiului cel mare,adica 9 cămile.A treia parte a dat-o fiului mijlociu,adica 6 cămile.A noua parte a dat-o mezinului ,adica 2 cămile.Apoi a socotit:9+6+2=17.Și-a luat cămila și a plecat.Cum de a fost posibil așa ceva?Justificați răspunsul.

;)

2
simplu. oricat % din 17, sa zicem x% din 17 nu este egal cu x% din 18. aici e smecheria :))
1/2+1/3+1/9=9+6+2/18=17/18

Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-06-23T11:55:31+03:00
Cei 3 fii nu au observat ca suma celor  3 fractii este mai mica de 1.
1/2  +  1/3  +  1/9 = 17/18   < 1
1/2 din 17 = 8,5     = rotunjit la intregi = 9
1/3 din 17 =  5,(6)  = rotunjit la intregi = 6
1/9 din 17 = 1,(8)   = rotunjit la intregi = 2
Era suficient sa rotunjeasca in loc sa taie camilele si 
Inteleptul a vazut ca fractiile adunate insumeaza 17 / 18 si a facut impartirea corecta stiind ca acea camila pe care a adaugat-o el va ramane tot lui, iar fratii au ramas impacati ca au primit :
cel mare a primit jumatate din 18 adica mai "mult decat i-a lasat tatal lui".
cel mijlociu a primit o treime din 18 adica "mai mult decat i-a lasat tatal lui"
cel mic a primit o noime din 18 adica "mai mult decat i-a lasat tatal lui"

Expresiile din ghilimele sunt ceea ce credeau frati dupa ce inteleptul a facut impartirea.

Ce nu a facut inteleptul? 
Nu le-a explicat celor 3 frati rationamentul lui, dar nu era necesar deoarece nu i s-a cerut.


2 5 2
2014-06-23T13:15:25+03:00
17+1=18
18:2=9(jumatate fiului mare)
18:3=6(a treia parte fiului mijlociu)
18:9=2(a noua parte mezinului)
1 1 1