Virgula desparte substantive in vocativ,vorbirea directa de cea indirecta,apozitie dezvoltata,constructii incidente,termenii unei enumeratii,2 parti de vorbire diferite.Cratima,de obicei marcheaza elidarea unei vocale,sau pentru un ritm mai accelerat
si la rolul virgulei mai ai si intarirea coordonarii adversative si dijunctive

Răspunsuri

2014-06-22T16:55:07+03:00
  Rolul virgulei 
A. In propozitie
1. Separa constructiile in vocativ de restul comunicariiex. -Dragul meu fecior, nu-ti pot oferi ce doresti.2. Separa apozitiile de restul comunicariiex. – Noi, elevii clasei a VIII-a, invatam pentru examen.3. Separa constructiile incidente de restul comunicariiex. Am pierdut, din neatentie, explicatia profesorului.4. Separa parti de propozitie de acelasi felAzi avem urmatoarele ore : matematica, romana, sport, engleza, etc.5. Marcheaza predicatul elipticex. Ea l-a intrebat si el, nimic.6. Separa interjectiile de restul comunicariiex. Ei, ce sa-i faci?7. Se utilizeaza in cazul incalcarii topiciiex. El, din cand in cand, ne cauta
B. In frazaI. Marcheaza raportul de coordonare1. Am venit acolo ca sa vad, ca sa ma conving. (raport de coordonare prin juxtapunere)2. Vin, dar nu stau mult. (raport de coordonare prin jonctiune ; virgula se pune intotdeauna inainteaconjunctiilor coordonatoare adversative -dar, iar, insa, ci, ba-)3. Cuget, deci exist. (raport de coordonare prin jonctiune; virgula se pune intotdeauna inainteaconjunctiilor/locutiunilor conjunctional coordonatoare conclusive – deci, asadar, prin urmare, inconcluzie-)4. Sau stai, sau pleci. (tot raport de coordonare prin jonctiune ; virgula se pune inaintea conjunctiilor disjunctive -sau, ori, fie- atunci cand ele se repeta Rolul virgulei A. In propozitie1. Separa constructiile in vocativ de restul comunicariiex. -Dragul meu fecior,nu-ti pot oferi ce doresti.2. Separa apozitiile de restul comunicariiex. – Noi, elevii clasei a VIII-a, invatam pentru examen.3. Separa constructiile incidente de restul comunicariiex. Am pierdut, din neatentie, explicatia profesorului.4. Separa parti de propozitie de acelasi felAzi avem urmatoarele ore : matematica, romana, sport, engleza, etc.5. Marcheaza predicatul elipticex. Ea l-a intrebat si el, nimic.6. Separa interjectiile de restul comunicariiex. Ei, ce sa-i faci?7. Se utilizeaza in cazul incalcarii topiciiex. El, din cand in cand, ne cauta.
  CRATIMA
Cratima[„-”] este un semn ortografic utilizat pentru:a rosti două părți de vorbire diferite într-o singură silabăevitarea hiatuluimarcarea absentei vocalei initiale/finalela nivel prozodic, conservă ritmul si masura versurilor
Cel mai inteligent răspuns!
2014-06-22T17:29:05+03:00
VIRGULA
-desparte grafic termenii unei enumeratii
-desparte vorbirea directa de vorbirea indirecta
-marcheaza o apozitie
CRATIMA
-marcheaza elidarea unei vocale
-ajuta la pronuntarea in acelasi cuvant a doua parti de vorbire diferita
2 5 2