Răspunsuri

2014-06-09T00:53:59+03:00
Mai intai se completeaza stratul s, apoi p, d, f Pe un orbital intra 2 perechi de electroni. Cand aranjezi electronii trebuie sa ai grija cati sunt. Numarul electronilor e dat de numarul atomic Z.
3 3 3
Cel mai inteligent răspuns!
2014-06-09T03:39:09+03:00
Sa numerotam straturilecu 1, 2, 3, ...
Numarul de electroni de pe fiecare strat = 2 * n² unde n este numarul de ordine al stratului.
De exempu:
Stratul nr. 1:   2 * 1² = 2 * 1 = 2    
Stratul nr. 2:    2 * 2² = 2 * 4 = 8    
Stratul nr. 3:    2 * 3² = 2 * 9 = 18
si asa m mai departe.

Se completeaza cu electroni pana cand numarul de electroni devine egal cu numarul de protoni care este numarul atomic al elementului chimic.
De exemplu :
Heliul are 2 electroni. ⇒ are completat primul strat dar Hidrogenul are doar un electron ⇒ nu poate completa primul strat.

Nichelul are numarul atomic 28. El completeaza primele 3 straturi (2 + 8 + 18 = 28), dar Fierul, care are numarul atomic 26, completeaza primele 2 straturi (2 + 8) dar ramane necompletat ultimul strat (16 electroni in loc de 18)  in total 2 + 8 + 16 = 26.
 
 

Exista 7 straturi (1 2 3 4 5 6 7 sau K L M N O P Q) organizate cum am spus mai sus.
Fiecare strat are substraturi organizate in orbitali care sunt de mai multe tipuri notati cu literele: s p d f . Orbitalul este „s”, are formă sferică (simetrie maximă). Există din primul strat electronic, K, fiecare substrat s având un singur orbital s. Pe el încape maxim doi electroni,
ORBITALI DE TIP P
Orbitalii sunt în număr de 3, sunt orbitalii (px, py, pz) şi au simetrie bilobară. Există din stratul al doilea, L. Pe ei încap maxim 6 electroni.
ORBITALI DE TIP d
Sunt în număr de 5 şi au forme mai complicate. Se ocupă cu maxim 10 electroni.
ORBITALI DE TIP f
Sunt în număr de 7 şi au forme şi mai complicate. Se ocupă cu maxim 14 electroni