1. Calculeaza masa de sare de bucatarie care trebuie adaugata la 150 g solutie c=15% pentru a forma o solutie cu c=30% . (c=concentratie procentuala)
2. Calculeaza cantitatea de zahar care trebuie adaugata in 200 g solutie c=15% pentru a obtine o soluite de c=20%

2

Răspunsuri

2014-05-26T18:24:34+03:00
C%=md/ms*100=>md1=15*150/100=22,5 g sare
md final = md1+md2
ms final = aceeasi deoarece creste conc solutiei deci masa solutiei nu se modifica
c%=md final/ms final*100=>md final = 30*150/100=45 g sare
md 2 = md final - md1 = 45-22.5 = 22,5 g sare adaugata

c%=md/ms*100=>md1=200*15/100=30 g zahar
md final = md1+md2
ms final = aceeasi ....
c%=md final/ms final * 100  => md final = 20*200/100=40 g zahar
md 2 = md final - md 1 = 40-30 = 10 g zahar
1 1 1
Cel mai inteligent răspuns!
2014-05-26T18:43:34+03:00
La pr.1.

La inceput ai 150g solutie NaCl 15%. Sa vedem ce masa dizolvata de NaCl este acolo.

c1 = 100*md1/ms1, de unde md1 = c1*ms1/100 = 15*150/100 = 22,5(g NaCl).


Adaugam acum o masa necunoscuta de NaCl.  Sa notam cu x aceasta masa(in g). Masa solutiei obtinute va fi masa solutiei de la inceput + masa de NaCl adaugata.

Deci la sfarsit vom avea: c2 = 30%; md2 = (22,5 + x)  g NaCl; ms2 = (150 + x) (g solutie).

Deci, din formula concentratiei procentuale pentru solutia obtinuta scoatem pe x:

c2 = 100*md2/ms2 = 100*(22,5 + x)/(150 + x).
Dar c2 = 30%, deci:

100*(22,5 + x)/(150 + x) = 30
100*(22,5 + x) = 30(150 + x) 
       Simplificam cu 10.

10*(22,5 + x) = 3(150 + x)
225 + 10x = 450 + 3x
7x = 225, de unde x  =  aprox. 32,142857(g NaCl) = aprox. 32,15(g NaCl).

Proba.

Pentru x = 32,15, avem md2 = 22,5 + 32,15 = 54,65(g NaCl) si ms2 = 150 + 32,15 = 182,15(g solutie).
Sa vedem daca obtinem c2 = 30%.

c2 = 100*54,65/182,15 = aprox. 30,002744 = aprox. 30.
Deci am obtinut, facand proba, c2% = aprox. 30%.


La pr.2.

La inceput avem 200 g solutie 15% de zahar, deci masa de zahar dizolvata este:

md1 = c1*ms1/100 = 15*200/100 = 30(g zahar).

Adaugam acum o masa de zahar pe care o notam cu x(in g).

Avem, judecand ca la problema precedenta:

md2 = (30 + x)(g zahar).
ms2 = (200 + x)(g solutie).

c2 = 100*md2/ms2

20 = 100*(30 + x)/(200 + x)

Simplificam cu 20.

200 + x = 5(30 + x)
200 + x = 150 + 5x
4x = 50, de unde x = 12,5(g zahar).

Proba:

 md2 = 30 + 12,5 = 42,5(g zahar); ms2 = 200 + 12,5 = 212,5(g solutie).

Deci c2 va fi: c2 = 100*42,5/212,5 =  20.

Deci am obtinut, facand proba,  c2% = 20%.




3 3 3