Se da textul:
(...) Fat-Frumos se intreba acuma cum sa treaca peste rau.Raul era
lat si adanc si peste rau numai o punte... asta insa cum nu mai sunt
puntile in asta lume... Dincoace si dincolo,pe un mal si pe altul,tot
cate o frunte de punte,pazita tot de cate patru lei dormitori.Puntea
insa?... peste punte trece suflet de om.. O vezi cu ochii,dar simti
golatate cand calci cu piciorul pe ea... Cine stie din ce o mai fi fost
si asta facuta!... Doar chiar din un pui de nour?
Destul ca Petru ramase pe tarmul raului.Sa treaca?Nu poate.Sa inoate?Nu e treaba.Ce sa faca dara?!(...)
Se intoarce indarapt pana ce ajunse la nazdravanul cel mare.
-Scoala,voinice!striga apoi pe nazdravan,tragandu-l de maneca surtucului.

Cand nazdravanul se destepta din somn,intinse palma dupa Petru,asa ca
si cand vrei sa prinzi o musca.Petru sufla din fluieras.Nazdravanul
cazu iarasi la pamant.Asa-l trezi si adormi Petru de trei ori una dupa
alta,adeca de trei ori l-a trezit si de trei ori l-a adormit... Cand
fuse ca sa fie a patra oara,Petru isi dezlega naframa de la grumazi,lua
degetele cele mici ale nazdravanului si le lega cu ea laolalta,scoase
sabia si,prinzand pe nazdravan de piept, mai striga odata:
-Scoala,voinice!
Vazandu-se nazdravanul atata de rau batjocorit:
-Ei,zise catre Petru,nu te lupti in lupta dreapta!Stai la lupta daca esti voinic!

-Mai asteapta oleaca!Mai nainte am o vorba cu tine,grai Petru.Jura ca
ma vei trece peste rau,si atunci te las sa vii la lupta.
Nazdravanul facu juramant,si Petru-l lasa sa se scoale.(...)
(Ioan Slavici,Zana Zorilor,fragment)

1.Selecteaza,din text,doua perechi de antonime.
2.Explica rolul punctelor de suspensie din primul paragraf al textului.


2

Răspunsuri

Cel mai inteligent răspuns!
2014-05-24T22:46:35+03:00
1.mare ≠mici

2.punctele de sunspensie au rolul de a marca lipsa unui fragment din textul citat
Comentariul a fost şters
Comentariul a fost şters
cum sa treaca peste rau -SB -subiectiva
cand calci cu piciorul pe ea-CT circumstantiala de timp
Comentariul a fost şters
2014-05-24T22:57:18+03:00
1) Dincoace si dincolo
mare-mic
2)daca te referi la primele puncte de suspensie ,marcheaza lipsa unui fragment din text " (...) "