Răspunsuri

2014-05-24T19:51:32+03:00
Atribut substantival/adjectival care? ce fel de? 
atribut sunstantival genitival :al cui?
substantiv:  cine?
predicat: ce face?
complement indirect: despre cine?despre ce? la cine? la ce? de la cine? de la ce?
complement direct: ce?
complement circumstantial de cauza: din ce cauza?
1 5 1
Cel mai inteligent răspuns!
2014-05-24T19:55:46+03:00
 Cazuri şi funcţii sintactice
NOMINATIV
•Subiect (cine ? ; ce ?)Ex. : El este cel mai cuminte.
Atribut apoziţional (arată cum este subiectul)Ex. : Azor, căţelul, este în curte.
 Nume predicativ (cum este S ? ; cine este S ? ; cum este S ?)Ex. : El este prietenul meu.

DATIV
Complement indirect (cui ?)Ex. : Dau Andreei stiloul meu. Nume predicativ (asemenea cui ?)Ex. : Noi suntem asemenea lor.
Complement circumstanţial de locEx. : Stai locului !


GENITIV
Atribut substantival genitival (a cui ? ; al cui ? ; ale cui ? ; ai cui ?)Ex. : Cărţile Anei sunt neînrijite
 Nime predicativ (a ; ai ; al ; ale cui sunt ?)Ex. : Rechizitele sunt ale Ionelei.
Complement circumstanţial de loc (în spatele cui ? ; în faţa cui ? ; lângă cine ? etc.)Ex. : Ne jucăm în spatele blocului.
Complement circumstanţial de cauză (din ce cauză ?)Ex. : A pierdut din cauza piciorului rupt.

ACUZATIV
Atribut substantival prepoziţional (care ? ; ce fel de?)Ex. : Viaţa de câine este grea.
 Nume predicativEx. : Cartea este de istorie.
Complement direct (pe cine ? ; ce ?)Ex. : Cert căţelul pentru ce a făcut.
Complement indirect (cu cine ? ; cu ce ? ; despre cine ? ; despre ce ? etc.)Ex. : Merg cu Andrei la mare.
•Complement circumstanţial de loc (unde ? ; încotro ?)Ex. : Mergem la cinematograf apoziţional 
 •Complement circumstanţial de mod (cum ? ; în ce fel ? ; în ce mod ?)Ex. : Înotul câineşte nu este greu.
Complement circumstanţial de timp (când ?)Ex. :
Complement circumstanţial de agent (de către cine ?)Ex. : Am fost felicitat de mamă.

VOCATIV• Nu există funcţii sintactice în Vocativ !!!Ex. : Andrei, vino aici ! – ,,Andrei” nu are funcţie sintactică

DATIVUL POSESIV•Atribut pronominalEx. : Privirea-ţi coboară asupra mea
3 4 3