Predicatul este partea principală de propoziție care atribuie subiectului o acțiune, o stare sau o însușire.

Predicatul poate fi exprimat prin:

verb la mod personal
adverb predicativ
Poate|1 că întelegi|2.
interjecție cu valoare predicativă
Pupăza zbrr! pe-o dugheană. — Ion Creangă, Amintiri din copilărie
intonație predicativă
Vorba lungă, sărăcia omului. — Folclor

Răspunsuri

  • Utilizator Brainly
2014-05-21T15:26:45+03:00
Predicatul poate fi exprimat prin:verb la mod personaladverb predicativPoate|1 că întelegi|2.interjecție cu valoare predicativăPupăza zbrr! pe-o dugheană. — Ion Creangă, Amintiri din copilărieintonație predicativăVorba lungă, sărăcia omului. — Folclorlocuțiune verbalăA stat de veghe toată noaptea.locuțiune adverbială predicativăPredicatul se clasifică înPredicat verbal - arată ce face subiectul și îi atribuie acestuia o acțiune:În față răsărise luna. — Fănuș Neagu, Dincolo de nisipuriPredicatul verbal este exprimat prin verbe la moduri personale:Indicativ: citesc, citeam, citii, am citit, citisem, voi citiImperativ: citeșteConjunctiv: să citesc, să fi cititCondițional-optativ: aș citi, aș fi cititPredicat nominal - atribuie o insușire sau o calitate subiectului și arată cine este, ce este și cum este subiectul.Unu-i moldovan,Unu-i ungureanȘi unu-i vrâncean. — MiorițaPredicatul nominal este format din verb copulativ și nume predicativ.Vebele copulative sunt: a fi, a deveni, a ajunge, a rămâne, a însemna, a părea, a se naște, a ieși, a se face (ultimele două când au sensul lui a deveni);Verbul a fi este predicat verbal când are sensul de: a exista, a se afla, a se găsi, a merge, a proveni;A deveni este tot timpul verb copulativ
1 5 1
Cel mai inteligent răspuns!
  • Utilizator Brainly
2014-05-21T15:27:36+03:00
Predicatul este partea principala de propozitie care arata ce face sau cine este subiectul.
Predicatul este de 2  feluri:
-predicat verbal:el merge la scoala.
-predicat nominal:el este doctor.
2 5 2